Hvem har glede av å lære riktig pusteteknikk?

Som dere kanskje har skjønt så har alle som vil optimalisere sin helse glede av å lære seg et dypere og langsommere pustemønster.

Idrettsutøvere vil i tillegg kunne bedre sine resultater betraktelig ved å lære seg riktig pusteteknikk. Kjersti Ihle i boka PUSTEN forteller blant annet hvordan hun syklet Birken en time fortere etter å ha tatt konultasjoner i pusteteknikk.

Folk som sliter med angst og depresjon vil ha utbytte da et roligere pustemønster vil bidra til å aktivere vagusnerven som igjen bidrar til å sette kroppen i balanse. ( I.flg. psykolog Muench. Les gjerne mer i boka). Det er viktig å gjøre øvelsene også i angstfrie perioder om vi skal klare å implementere de når vi opplever et angstanfall.

Astmatikere vil kunne oppleve stor forbedring etter å lære seg å ha fokus på utpusten. Det er i tillegg flere metoder fra Russland, blant annet Buteyko metoden som jeg benytter for denne pasientgruppen.

Som allerede nevnt er riktig pusteteknikk helt essensiell når det kommer til uønskede muskelspenninger i skuldre, nakke, kjeve og spenningshodepine. Det hjelper lite å kun jobbe med muskulaturen i form av massasje, fysioterapi o.l om vi ikke samtidig endrer pustemønsteret. Et høyt pustemønster der vi konstant spenner muskulaturene i bryst og skuldre vil føre til at spenningene raskt kommer tilbake. Dette er en av grunnene til at så mange blir helt avhengige av behandlinger hos massører og andre muskelavslappende behandlere. Ved at vi utelukker muskulaturen i bryst og skuldre når vi puster og konsentrerer oss utelukkende om den sterke buk- og rygg-muskulaturen vil spenningene gradvis slippe taket.

Ved høyt blodtrykk edr det svært gode resultater ved å lære seg riktig pusteteknikk. I Sverige har de redusert bruken av blodtrykksmedisiner på flere sykehus utelukkende ved hjelp av pusteøvelser etter å ha innført tradisjonell medisinsk yoga. De har nå lært opp 1200-1300 helsepersonale i teknikken.

Som smertelindring er pusten mest kjent ved fødsler. Etter innføringen av medisinsk yoga på svenske sykehus ( også på god vei i Norge hvor ca 300 helsearbeidere er opplært) har de halvert morfindosene hos kroniske smertepasienter kun ved hjelp av pusteteknikken alene.

For de som sliter med dårlig fordøyelse vil et riktig pustemønster bidra til bevegelse i tarmene og en bedret fordøyelse. Flere klienter har gitt tilbakemeldinger på at de løper oftere på toalettet etter konsultasjoner i pusteteknikk.

Det tre grunner til at et dårlig pustemønster bidrar til dårlig ånde:

  • Gammel luft blir liggende i lungene som et resultat av at vi ikke puster tilstrekkelig gammel luft ut.
  • Ved muskelspenninger vil vi få for mye syre i magen. Disse spenningene kan løses opp ved at vi tilegner oss et riktig og dypt pustemønster.
  • Dårlig ånde som følge av dårlig fordøyelse vil kunne bedres ved at fordøyelsen bedres av et dypere pustemønster.